
In een dynamische stad als Rotterdam groeien veel jongeren op in wijken waar de druk van groepsnormen, straatcultuur en sociale problematiek hun ontwikkeling beïnvloedt. Thema’s als huiselijk geweld, kindermishandeling, grensoverschrijdend gedrag en sociale uitsluiting spelen hierbij een grote rol. Vaak onzichtbaar, maar met gevolgen voor hun welzijn en toekomst.
Onze activiteiten worden uitgevoerd binnen de gebieden Delfshaven, Feijenoord, IJsselmonde en Charlois, Onze activiteiten sluiten nauw aan op de doelen van Preventie met Gezag:
- Voorkomen dat jongeren afglijden naar criminaliteit
- Versterken van de sociale veerkracht van jongeren en hun omgeving
- Bieden van positieve rolmodellen en toekomstperspectieven
- Verhogen van ouderbetrokkenheid en pedagogisch netwerk
- Verankeren van preventie in samenwerking met scholen, ouders en wijkpartners
Voor meer informatie en de verschillende mogelijkheden kunt u contact met ons opnemen via:
Onze lesprogramma's
Klik op het lijstje om meer te lezen over de verschillende lesprogramma’s binnen de stedelijke PMG aanpak.
Groepskracht - Weerbaarheid | Groepsdynamica*
Thema’s: Weerbaarheid | Zelfvertrouwen | Groepsdynamiek | Pesten
Leerjaar: boven- en middenbouw PO/PSO & onderbouw VO/VSO
Niveau: Alle niveau’s
Duur: Deze lessenreeks kan variëren en op maat gemaakt worden naar behoefte van de groep, uitgaande van een gemiddelde van zes bijeenkomsten à 90 minuten
Locatie: Klaslokaal

Groepskracht is een interactieve lessenreeks die oefeningen, spelvormen, theaterspel en dialoog combineert. De basis van deze oefeningen ligt in de psychofysieke weerbaarheid methode ‘Rots en Water’.
De focus ligt op sociaal en emotioneel leren, waarbij aandacht wordt besteed aan lichaamshouding, ademhaling en onderlinge interactie. Door groepsgerichte oefeningen leren deelnemers emoties en lastige situaties beter te hanteren, vertrouwen op zichzelf en anderen, en stevig in hun schoenen te staan.
De lessenreeks behandelt thema’s zoals pesten, groepsdruk, straatcultuur, meidenvenijn, social media, veiligheid, uitsluiting, vormen van geweld, discriminatie en verwaarlozing. In goed overleg en kijkend naar de behoefte van de groep wordt besloten welke thema’s behandeld zullen worden.
Tijdens de lessen leren de leerlingen met elkaar verbinden, stevig staan, weerbaarheid, openheid, samenwerking en zelfexpressie, door middel van het inzetten van verschillende oefeningen, spelvormen, reflectiemomenten en dialoogvormen die aansluiten bij de doelgroep. Via theaterspel worden leerlingen in de leefwereld van personages met sociale en emotionele problemen gebracht, waardoor ze veilig kunnen reflecteren en in dialoog kunnen gaan met ervaringsdeskundigen en trainers.
De kracht van deze aanpak ligt in de educatieve en creatieve mix, waarmee de leerlingen van macro- naar microniveau worden geleid en steeds weerbaarder en bewuster worden gemaakt.
IN/UIT - Keuzevrijheid | Jeugdcriminaliteit*
Thema’s: Drugscriminaliteit | Jeugdcriminaliteit | Weerbaarheid | Keuzevrijheid
Leerjaar: groep 8 PO/PSO & alle leerjaren VO/VSO
Niveau: Alle niveau’s
Duur: 90 minuten
Locatie: Klaslokaal

Deze interactieve les ‘In/Uit’ biedt diepgaand inzicht in de uitdagende realiteit waarmee jongeren geconfronteerd worden. Thema’s zoals drugscriminaliteit, moeilijke keuzes en de impact van omgevingsfactoren worden op indringende wijze belicht, met als doel bewustzijn te vergroten en taboes te doorbreken.
In het theaterstuk brengen de acteurs een situatie naar voren waarin drie jongeren uit een kansarme wijk worden meegezogen in de wereld van drugscriminaliteit. Hiermee wordt de complexiteit van de werkelijkheid nagebootst. Het doel van dit interactieve stuk is om jongeren inzicht te geven in de harde keuzes waarmee ze geconfronteerd kunnen worden en hen aan te moedigen na te denken over de consequenties van hun handelingen.
De dialoog na het theaterstuk, begeleid door professionals met persoonlijke verhalen, biedt leerlingen de ruimte om vragen te stellen, angsten en ervaringen te delen. Op deze manier worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over hun eigen reacties in vergelijkbare situaties, waardoor een setting ontstaat waarin leerlingen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, zich veilig voelen om hun ervaringen te delen. Dit creëert een platform voor reflectie en verdieping.
Dit aangrijpende theaterstuk met aansluitend dialoog vergroot niet alleen het bewustzijn rondom de genoemde thema’s, maar doorbreekt ook taboes en voorziet jongeren van tools en inzichten die hen kracht geven en voorbereiden op de complexe realiteit van vandaag. De interactieve setting en persoonlijke benadering maken deze voorstelling niet alleen informatief maar ook een krachtig middel voor reflectie en verdieping.
Ouder- en teambijeenkomsten
Naast de programma’s voor jongeren organiseert Stichting Confro ook ouder- en teambijeenkomsten, zodat de directe omgeving van jongeren actief wordt betrokken in het ontwikkelproces.
Deze bijeenkomsten zijn essentieel om gedragsverandering niet alleen bij jongeren zelf, maar ook in hun sociale context te verduurzamen — op school, thuis en in de wijk.
Tijdens de ouderbijeenkomsten bieden we praktische handvatten om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken, zoals groepsdruk, grensoverschrijding, straatcultuur en online risico’s.
Ouders worden ondersteund in het aangaan van open gesprekken met hun kinderen, vanuit vertrouwen en verbinding.
De teambijeenkomsten voor docenten bestaan uit intervisie, reflectie en training, gericht op het herkennen van signalen, het versterken van pedagogisch handelen en het afstemmen van aanpakken binnen het team. Hiermee vergroten we de gezamenlijke slagkracht van het schoolteam en zorgen we voor een consistente, veilige leeromgeving. Deze bredere betrokkenheid draagt bij aan een stevig sociaal vangnet rondom jongeren, en versterkt de impact van onze interventies op de lange termijn.
* Dankzij subsidies van de Gemeente Rotterdam kunnen wij een aantal lesprogramma’s kosteloos aanbieden. Mogelijk komt jullie school hiervoor in aanmerking.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is de aanwezigheid van een docent, mentor en/of sociaal maatschappelijk werker is verplicht.
Stichting Confro zet zich al meer dan acht jaar in voor jongeren in kwetsbare stedelijke gebieden, waaronder de focuswijken van Preventie met Gezag. Onze aanpak combineert creatieve werkvormen, educatie en ervaringsdeskundigheid tot een krachtig middel om jongeren te activeren, weerbaarder te maken en perspectief te bieden. Via participatief theater, interactieve trainingen en dialoogmethodieken werken wij doelgericht aan het voorkomen van afglijden, het versterken van sociale netwerken, het vergroten van weerbaarheid en het stimuleren van talentontwikkeling.