Search
Close this search box.

Basisschool de Tarcisius: Blog van Mai Beker

Mai Beker de intern begeleider bij Basisschool Tarcisius heeft een blog geschreven over de ervaringen van de leerlingen en leeraren op de school.

“Door onze schoolmaatschappelijk werker werd ik gewezen op de flyer van de interactieve theatervoorstelling genaamd ‘Stuk’. Graag neem ik jullie mee naar maandag 8 maart 2021.  Na een aantal e-mails en telefoontjes, stond op deze maandag de eerste voorstelling van ‘Stuk’ voor groep 6 en 7 op onze Tarcisius op het programma. We hadden nog geen idee wat we moesten verwachten, maar de voorinformatie werkte erg enthousiasmerend en het contact met Lieke en Ramon verliep erg prettig. De groepen zijn van te voren doorgesproken, zodat de docenten rekening konden houden met de groepsdynamiek en het gedrag van individuele leerlingen.

Daar zaten we dan, de allereerste les, met groep 6, in de gymzaal. Ali, Siham, Patrick en Ramon (later: docenten) waren er helemaal klaar voor. Het enthousiasme, de energie en de positiviteit straalde van hen af. Patrick scoorde vanaf moment één al punten, aangezien hij in een hele korte tijd alle namen van de groep wist te onthouden. Wat de kinderen niet wisten, was dat dit luchtige en gezellige moment ook meteen een onderdeel was van het programma. Zo konden de docenten meteen de sfeer in de groep proeven en de dynamieken in de groep ontdekken.”

“Stuk! heeft voor iedere groep 3 uur in beslag genomen. Deze 3 uren hebben de leerlingen aan de lippen gehangen van de docenten. Niet alleen de leerlingen, ook de leerkrachten, de schoolmaatschappelijk werker, de intern begeleider en de directie. Wat een talenten! De voorstelling bestaat uit twee delen: een interactieve voorstelling waarin de docenten acteren en een eerste kennismaking met Rots en Water oefeningen.

Tijdens de interactieve voorstelling moeten de leerlingen het persoonlijke, ware verhaal uit de acteurs proberen te krijgen en hen helpen hun muren af te breken. Deze verhalen zijn gericht op verschillende onderwerpen, zoals huiselijk geweld, pesten, armoede etc. De leerlingen stellen vragen en bieden hulp aan om tot de kern van het probleem van de acteur te komen. De acteur vertelt namelijk niet meteen het ware verhaal, maar verdraait onderdelen of is niet helemaal eerlijk over de situatie. Het is prachtig om te zien hoe de docenten/acteurs de leerlingen hierbij betrekken en enthousiasmeren. De leerlingen willen heel graag tot de kern komen en de acteurs oplossingen aanbieden. De docenten hebben ons team en onze leerlingen geraakt met hun verhalen en ons handvatten gegeven om anderen en onszelf, te helpen in de toekomst.

Na deze eerste kennismaking met Stichting Confro hebben wij ervoor gekozen een lessenserie Rots en Water in te kopen voor alle groepen van onze Tarcisius. De groepen 1 t/m 4 hebben een lessenserie van vier lessen genaamd ‘de Kracht van het Kind’ gevolgd en de groepen 5 t/m 8 Rots en Water lessen en de les ‘over de streep’. De kracht van hun lessen zit in de bevlogenheid, het enthousiasme en de energie van de docenten. De docenten benoemen gevoelens, ervaringen en doelen zonder er om heen te draaien en gaan écht het gesprek aan met de leerlingen en met de hele groep om de sfeer en de dynamiek in de groep te verbeteren of individuele leerlingen handvatten te geven voor de toekomst.

Wij, Team Tarcisius, willen stichting Confro bedanken voor jullie inzet en openheid. Door open te staan voor elkaars feedback en wensen, hebben we er naar ons idee alles uit kunnen halen voor onze leerlingen.”

“Onze leerlingen nemen veel uiteenlopende leerpunten mee uit de lessenserie. Hier kan ik een heel verhaal over typen, maar het is volgens mij veel leuker om de doelen en ervaringen te lezen geschreven door de leerlingen zelf. Veel leesplezier!

Groep 8:

Kaya: Wat heb ik geleerd? Dat je elkaar een soort balans moet geven en gunnen en dat als je rechtop loopt je sterker staat en dat je vol zelfvertrouwen zit.

Ebrar: Ik heb geleerd stevig te staan en voor elkaar opkomen, elkaar helpen en leren te ademen zoals adem in adem uit. We hebben ook geleerd hoe je je eigen energie moet uiten. Ik heb geleerd om kracht te gebruiken en in mezelf te geloven.

Isabel: Wat heb ik geleerd? Om je grens aan te voelen en die van een ander.

Mees: Bij het Chinees worstelen heb ik geleerd dat je niet altijd hoeft tegen te werken, maar ook gewoon kan meegaan met de ander. Bij het kringgesprek heb ik geleerd dat je niet altijd iets moet geloven wat de ander zegt. Ook al lijkt het echt. Bij het slaan met die noedels heb ik geleerd om mensen hun grens te zien en hem niet over te gaan. 

Lola: als je zelfverzekerd bent hoef je je geen zorgen te maken.

Quinten: Wat heb ik geleerd? Dat je met iedereen vrienden kan zijn ook met mensen uit de andere klas of met een meisje gewoon iedereen die anders is dan jij. En dat je niet bang moet zijn voor wat anderen denken. En dat als je een doel hebt en je wilt het echt graag dat het dan meestal wel lukt.”

“Shiven: je moet rots zijn: dus soms hard tegenwerken, en soms ben je water: iets laten gebeuren. Heb vertrouwen in elkaar ook al ben je niet zo goed bevriend. Waarom moeilijk doen? Als het ook makkelijk kan! Neem de tijd voor iets ook al vind je het lastig.

Dylan: ik wil leren me pad te volgen waar ik naartoe wil. als beroep wil ik monteur worden. maar als ik daar niks voor doe kom ik er ook niet. ook als ik mijn pad niet volg kom ik er ook niet. ik wil leren dat ik mijn pad blijft volgen waar ik naartoe wil. 

Isa: ik heb geleerd hoe je je zelf moet beschermen en beheersen tijdens verschillende situaties, hoe je tot rust komt door te ademen op een bepaalde manier en hoe je het best om kunt gaan met afleiding!

Lisa: Ik wil leren dat als ik naar iemand toe kan stappen op vakantie dat ik dan met diegene iets kan doen of als ik iets wil vragen aan iemand, maar wel als ik dan alleen ben.

Sophie: als iemand de leiding heeft dan mag je ook wel even vragen of jij de leiding mag

Jazz: Dat je iets moet doen om je doelen te bereiken.

Myrthe: dat als er een steen los zit niet perse de hele muur hoeft in te storten, dat als je druk bent kun je een ademhalingsoefening doen want dan word je rustiger. We mochten een plankje pakken en je moest je doel er op schrijven mijn doel was: Mijn angsten (proberen te) overwinnen en toen moesten we op 2 anderen plankjes staan en slaan. Het was me in een keer gelukt en was daarom heel erg blij. 

Sol: Dat je dat kracht van een ander kan gebruiken en dat je goed moet samenwerken om iets voor elkaar te krijgen!!! Dat je de kracht hebt om alles te doen. Als je er maar in geloofd.”